Waar moet u op letten bij het kopen van een nieuwe vloer?

Waar moet u op letten bij het kopen van een nieuwe vloer?

Een laminaatvloer is meer dan alleen een vloer, het is wat u jarenlang elke dag tegenkomt en de sfeer bepaalt van de ruimte waarin het ligt. Wat verwacht u van een nieuwe vloer? Wilt u een vloer die de aandacht trekt? Of wilt u juist de aandacht naar de accessoires e.d. in de ruimte? Heeft u een huishouden met veel mensen? Of wordt er weinig gebruik gemaakt van de ruimte?
Dit zijn slechts enkele vragen die meespelen bij het aankopen van een nieuwe vloer.
Natuurlijk is het budget ook een onderdeel die meespeelt, want per slot van rekening is het verhuizen en/of verbouwen vaak al duur genoeg.
Dus hoe weet u nu welke vloer het beste voor uw situatie is? Is het altijd zo dat de duurste vloer altijd het beste is? Of is er geen kwaliteitsverschil tussen een vloer van € 15,- of een vloer van € 40,-?

Het aanschaffen van een nieuwe vloer gaat vaak gepaard met verschillende gevoelens. Wat voor gevoel krijgt u van de vloer? Wat voor gevoel geeft de verkoper/adviseur u?
Het belangrijkste is dat u een goed gevoel heeft bij het aankopen van de nieuwe vloer. U kunt natuurlijk vooraf uren op internet speuren naar de ervaringen van andere mensen, maar hoe objectief is hun mening? Want hoevaak plaatst u zelf uw mening over een product die u goed bevalt, zoals vantevoren verwacht? En wie heeft er nou meer kennis over zijn/haar producten dan de verkoper/adviseur zelf?

Door de jaren dat wij nu zelf actief zijn als ondernemer in de vloerenbranche zijn wij erachter gekomen dat er veel verschillende verhalen de ronde doen. Ook als verkoper/adviseur is het niet altijd even makkelijk om te beoordelen welk verhaal wel, en welk verhaal niet klopt. Om dit te beoordelen is ervaring, kennis en kunde van belang. Ondertussen zijn we honderden vloeren verder, en hebben wij vele beurzen bezocht, veel leveranciers en veel klanten gesproken en komen tot de conclusie dat je af moet gaan op je gevoel. Welk verhaal komt logisch over? En wie is de persoon die u dit verhaal vertelt? Want als ondernemer zijn wij natuurlijk wel bezig om een winstgevend bedrijf op te zetten, maar daarbij is van groots belang dat de klant tevreden is. Dus wat is het voordeel als wij onze klanten een advies geven waar we zelf niet achter staan? Of waarbij we vooraf weten dat de kans groot is dat de vloer niet het gewenste resultaat zal geven?

In het begin van het ondernemen stelden wij ook vaak de vraag aan de accountmanagers wat nou het verschil is tussen een vloer van € 15,- en een vloer van € 40,-, en hierop kregen wij steevast het antwoord; kwaliteit. Dit antwoord legden we vaak naast ons neer, totdat we er ons meer en meer in ging verdiepen. Toen kwamen we erachter dat er een heel groot verschil zit tussen de verschillende vloeren en merken. Vaak maken wij de vergelijking met de autobranche. Hierbij zeggen we dan, de vloer van € 40,- is de nieuwste Audi, BMW of Mercedes, en de vloer van € 15,- is een Skoda, Toyota of Peugeot. Je merkt dat de duurdere vloeren voorzien zijn van de nieuwste technologieen, en dat de vloeren van een lagere prijsklasse deze technologieen over enkele jaren zullen toepassen. En dan kom je weer terug bij de vraag, wat verwacht je van de vloer? Hoe ga je ermee om? En hoeveel gebruik maak je ervan? Want als je veel kilometers maakt in een auto, dan wil je dit graag in comfort en luxe, maar maak je weinig gebruik van een auto dan wil je er ook niet teveel geld voor betalen. Zo is dit dus ook met vloeren.